Športujte s radosťou a s citom pre svoje ochorenie

Našim pacientom zdôrazňujeme význam pohybu v liečbe diabetu. Pre starších pacientov sú vhodné najmä prechádzky.

športujte s citom

FOTO: archív Mgr. Janky Vaňugovej

O pozitívnom vplyve fyzickej aktivity a športovania na telesné a psychické funkcie ľudského organizmu niet pochýb. Udržiavanie aktívneho životného štýlu významnou mierou prispieva k predchádzaniu cukrovky 2. typu. U osôb s diabetom 1. typu sa však  v tejto súvislosti vynára viacero problémov a komplikácií, ktorých poznanie a zvládnutie je predpokladom očakávaného úžitku zo športu.

Pravidelné športovanie zvyšuje účinok vlastného i z vonku podaného inzulínu. Zosiľňuje citlivosť tkanív na inzulín zvýšením počtu inzulínových receptorov, čo umožňuje glukóze účinnejšie vstúpiť do svalových buniek. Zlepšuje glukózovú znášanlivosť a podporuje znižovanie hmotnosti tela. Na fyzickú aktivitu sa treba dôkladne pripraviť, najmä v prípade, ak ste predtým nešportovali.  Navštívte lekára, ktorý vám pomôže s výberom vhodného druhu športu. Odborne posúdi váš zdravotný stav. U diabetikov nad 60 rokov sa odporúča dôkladne zhodnotiť výkonnosť srdca a pľúc.

Individuálny režim

Režim musí byť nastavený prísne individuálne. Ak je diabetes metabolicky pod kontrolou a stabilizovaný, v detskom, dospievajúcom, ale aj v skorom dospelom veku nie sú pre športovanie špeciálne zákazy. Dôležité je, aby mal diabetik glykémie v norme a nestriedali sa u neho hypoglykémie a hyperglykémie. Taktiež dlhodobo vysoké hladiny cukru nie sú vhodným obdobím na športovanie. Našim pacientom zdôrazňujeme význam pohybu v liečbe diabetu. Pre starších pacientov sú vhodné prechádzky. Samozrejme, ak pacient doteraz nešportoval, začíname s pohybovou aktivitou postupne. Na začiatok volíme 10 minútové prechádzky, postupne záťaž a dĺžku pridávame.

Naši pacienti v Národnom endokrinologickom a diabetologickom ústave v Ľubochni si skúšajú efekt pohybovej aktivity na hodnotu glykémie počas hospitalizácie. Keďže sa naše zariadenie nachádza v krásnom prostredí Národného parku Veľká Fatra, pacienti realizujú vychádzky do blízkeho, alebo vzdialenejšieho okolia nášho zariadenia. Máme k dispozícii bicykle, ktoré so súhlasom ošetrujúceho lekára môžu diabetici využívať a absolvovať jazdy bicyklom do Ľubochnianskej doliny.Po náročnejšom športovom tréningu je niekedy potrebné znížiť dávky inzulínu na 1 až 2 dni. V tomto období sa obnovujú zásoby svalového glykogénu. V prípade používania inzulínovej pumpy, najmä pri kontaktných, rotačných a vodných športoch, sa počas športovania odporúča dočasne odložiť pumpu a inzulínové požiadavky kryť podkožne podávaným inzulínom. V prípade hypoglykémie treba použiť rýchlo sa absorbujúce formy glukózy – napríklad džúsy a nápoje typu cola.

Ktoré športy nie sú vhodné?

V prípade retinopatie (zmeny na cievach očného pozadia) sa neodporúča zdvíhanie bremien, vzpieranie a športy, pri ktorých dochádza k otrasom.  Pre diabetikov napríklad nie je vhodný box- nakoľko je to kontaktný šport a riziko poranenie je vysoké.

Pri ťažkej polyneuropatii (poškodenie nervových zakončení a strata citlivosti na dolných končatinách) nie sú vhodné športy so zvýšeným rizikom poranenia nôh napríklad futbal, basketbal, ale aj tenis.

Pri častých hypoglykémiách a pri syndróme neuvedomovania si hypoglykémie nie je vhodné potápanie, horolezectvo, automobilové športy a parašutizmus.

Lekári neodporúčajú trénovať pri závažnejších komplikáciách diabetu (poškodenie sietnice, nervového systému, obličiek, nekontrolovaný vysoký tlak krvi, vredy/gangréna predkolenia), nekontrolovanej liečbe diabetu a nekontrolovanom stravovacom režime!

Vytrvalostný (dynamický) aeróbny tréning

 Vo všeobecnosti sa pre diabetikov odporúčajú cvičenia rytmicky zaťažujúce veľké svalové skupiny.

Prevažovať by mala vytrvalostná/aeróbna športová aktivita aspoň 30 minút denne (30-60 minút + 5-10 minút rozcvičenie a vyklusanie) počas troch až šiestich dní v týždni na úrovni minimálne 50-70 % individuálnej maximálnej srdcovej frekvencie (mladší diabetici s dobrou kondíciou až na úrovni 85 % srdcovej frekvencie).

Individuálna maximálna srdcová frekvencia pre daný vek sa orientačne určí tak, že sa odčíta vek pacienta od hodnoty 220 (napr. pri veku 30 rokov: 220-30=190, tréningová srdcová frekvencia by sa v tomto prípade mala pohybovať medzi 50-timi až 70-timi percentami uvedeného maxima (orientačne medzi 95 až 133 pulzami za minútu).

Odporový (statický) silový tréning

 Takzvaný kruhový tréning sa pre diabetikov odporúča 2 až 3-krát týždenne s 1-3 zostavami po 8-15 opakovaniach s ľahšími činkami (do 10-15 % hmotnosti tela).

Vhodnými športmi sú chôdza a rýchla chôdza, chôdza po schodoch, beh v prírode, džoging, bicyklovanie, plávanie, vodný aerobik, bežecké lyžovanie, nevysokohorská turistika, tanec, korčuľovanie, stacionárny bicykel, rekreačný tenis.

Medzi rizikové športy patria skalolezectvo a horolezectvo, skydiving (voľný let z lietadla s použitím padáka až v záverečnej fáze letu), automobilový šport, lietanie, vrátane závesného. Pre diabetika sú nevhodné najmä športy s prevažujúcou silovou zložkou – vzpieranie, džudo, kulturistika,  rýchlostné športy – bežecký a plavecký šprint, rýchlokorčuľovanie, športy spojené so zvýšením vnútro-hrudníkového tlaku (vzpieranie, kulturistika, intenzívne veslovanie).

Odborníci neodporúčajú ani športy spojené s nadmerným psychickým stresom, t.j.  súťažné, extrémne, adrenalínové športy, parašutizmus, bungee-jumping a potápanie. Diabetu neprimerané sú tiež športy, pri ktorých sa vyžaduje náhla zmena polohy tela: hádzaná, gymnastika, krasokorčuľovanie, intenzívne vykonávané raketové športy, ako aj kontaktné športy, spojené s vyšším rizikom úrazu: ľadový hokej, futbal a pod.

ZÁSADY ŠPORTUJÚCEHO DIABETIKA:

  • Porozumieť aktivitám súvisiacim s každou zložkou inzulínového režimu.
  • Ovládať presnosť techník podávania injekcií a miest vpichu.
  • Monitorovať glykémie.
  • Rozumieť počítaniu sacharidov (extra sacharidy potrebné pre športovanie).
  • Znižovať dávky inzulínu pred športovaním (vedieť používať inzulínovú pumpu).
  • Pred tréningom venovať pozornosť poslednému prijatému jedlu, druhu a dávke inzulínu a uplynulému času od predchádzajúcej aplikácie inzulínu.
  • Zistiť, či tréneri, učitelia alebo rodičia majú primerané znalosti o potrebách športujúceho diabetika, či vedia monitorovať zmeny jeho zdravotného stavu a či mu dokážu pomôcť napr. pri prípadnej hypoglykémii.
  • Poznať podstatu tréningu, súťaženia a ich účinok na metabolickú kontrolu diabetu.
  • Vyhýbať sa cvičeniu v stave nedostatočnej/zlej kompenzácie diabetu.
  • Používať správnu obuv a ochranné pomôcky.
  • Vyhýbať sa cvičeniu v extrémnych podmienkach (stres, teplo, chlad).

Koľko kalórii spálite za jednu hodinu pohybu?

prechádzka, chôdza – 239 kcal/1000 kJ

strečing alebo joga – 170 kcal/   712 kJ

džoging – 490 kcal/2051 kJ

bicyklovanie – 453 kcal/1900  kJ

beh – 561 kcal/2348 kJ

plávanie – 380 kcal/1591 kJ

bedminton – 279 kcal/1168 kJ

Pridaj komentár

Klikni sem pre pridanie komentára