Zdravá životospráva v každom veku

zdravá životospráva v každom veku

Kto nepodcenil prevenciu a zdravý životný štýl v produktívnom veku, môže sa v jeseni života tešiť z fyzického zdravia.  V tomto období veľa záleží hlavne od psychickej pohody, schopnosti správne pochopiť zmeny života s pozitívnou spomienkou na mladosť a produktívny vek. Zdravie je najdôležitejšie, čo človek má. Dostáva ho do daru pri narodení, ale je len na ňom, ako sa celý život o zdravie stará.

Negatívnu situáciu zvláda človek ľahšie, ak je obklopený priateľmi v rodinnom zázemí.  Takéto šťastie nemá každý. Neznamená to však, že prípadnú krízovú situáciu nezvládne aj sám. Adaptovať sa pružne na realitu, v ktorej sa senior ocitne, a zvládať ju s úsmevom a pozitívnym myslením, je cesta ku kvalite života aj v tomto období. Radosť je príjemná emócia, ktorá obohacuje psychiku každého človeka, preto posilňuje aj seniorov. Fyzické zdravie závisí aj od energie, ktorá súvisí s pohybovou aktivitou. Aj keď ju v tomto veku sprevádza väčšia a častejšia únava, kvalitný spánok ju odstráni. Aktívny život človeka posilní, zdravá a primeraná strava dodá telu všetko potrebné.

Ako sa má senior stravovať?

V jeho strave by nemali chýbať všetky potrebné živiny a primeraný energetický príjem. Strava by mala byť bohatá na vlákninu, ktorá podporuje zvýšený pohyb čriev a zabezpečuje pravidelné vyprázdňovanie. Vláknina je obsiahnutá v ovocí, zelenine, v celozrnných potravinách, ale aj v strukovinách, ktoré je potrebné pripraviť tak, aby nespôsobovali zvýšenú plynatosť.

Dôležitý je lecitín, ktorý pozitívne vplýva na cholesterol, hlavne na škodlivý cholesterol v krvi. Podporuje psychickú a fyzickú kondíciu človeka. Je obranou proti senilite a pomáha tiež všetkým dôležitým orgánom, opotrebovaných vekom. Potraviny, ktorými môžeme zabezpečiť prísun lecitínu do tela, sú napríklad sója, olejnaté rastliny, slnečnicový olej a jadierka, orechy a oriešky, ovsené vločky a klíčky, mliečne výrobky, listová a hlúbová zelenina, strukoviny, najmä šošovica, droždie, ale aj vaječný žĺtok a vnútornosti, ktoré je pre vyšší obsah cholesterolu potrebné kontrolovať a s lecitínom takýmto spôsobom nepreháňať. Berieme do úvahy aj skutočnosť, že výber potravín ovplyvňuje finančná situácia seniorov. Ale aj medzi potravinami je možné vyberať cenovo prístupné ovocie, ryby alebo mliečne výrobky, nákup ktorých neohrozí ich rozpočet.

Pre zdroj vápnika sú vhodné mliečne výrobky. Vápnik obsahuje aj listová zelenina a semienka. V prípade problému s chrupom je vhodné semienka podrviť. Strava má byť pravidelná a v primeranom množstve. Jesť sa má častejšie v menších množstvách a jedlá pripravovať podľa chuti a zvyklosti.

Rozhoduje primerané množstvo, kvalita a pestrosť stravy. Dôležité je, aby jedlo lákalo seniora aj vizuálne. Seniori často trpia podvýživou, lebo nechutenstvo je častým javom v tejto etape živote človeka. Vhodné je stravu individuálne upraviť tak, aby aj mechanicky zabezpečila pohodu pri jedení. Potraviny odporúčame upraviť do mäkkej podoby, pričom nemusí ísť o mletú stravu, ktorá mnohých od jedla odrádza.

Čo nemá v strave chýbať?

zdravá životospráva v každom veku

Správna výživa je neoddeliteľnou súčasťou života aj seniorov. Pozitívne ovplyvňuje ich život, pohodu a zdravie. Dodáva im potrebnú energiu, lepšie zvládajú stresové situácie a predchádzajú zdravotným komplikáciám. Vekom sa metabolizmus spomaľuje, zhoršuje sa trávenie a celková látková výmena. Preto je potrebné in- dividuálne prispôsobiť aj stravu.

Pitný režim

Pitný režim v objeme dvoch litrov tekutín denne je rovnako dôležitý ako primeraná strava. Vhodné sú bylinkové, ovocné čaje alebo zelený čaj, ktorý pomáha aj pri osteoporóze. Výborná je pitná voda, riedené ovocné alebo zeleninové šťavy, ktoré znižujú riziko zápchy, infekcie močových ciest a iných komplikácii. Nevhodné sú nápoje s obsahom kofeínu.

Množstvo jedla je potrebné prispôsobiť tak, aby senior netrpel podvýživou ale tiež, aby sa predišlo neprimeranému priberaniu na váhe. Pri obezite mierny úbytok hmotnosti môže zlepšiť jeho zdravotný stav a zvýšiť kvalitu života. Nemusí to byť prísna redukčná diéta. Nežiaducemu priberaniu možno zabrániť primeraným stravovaním a pohybom.

V strave majú byť zastúpené bielkoviny, kto-ré však už starší organizmus využíva horšie. Prednosť majú živočíšne bielkovinové potraviny z chudého mäsa, nízkotučné mlieko, vaječný bielok a tiež sójové potraviny.

Z tukov je vhodný repkový olej alebo rybí tuk. Príjem tukov by nemal byť v strave vyšší ako 30 % z denného energetického príjmu. Prevažnú časť tukov majú tvoriť rastlinné a len tretina by mala byť zastúpená živočíšnymi tukmi, aby sa znížil príjem cholesterolu a nasýtených mastných kyselín.

Sacharidové potraviny s nízkym glykemickým indexom majú prednosť. Diabetici si môžu týmito potravinami aj v pokročilom veku udržať dobré glykémie a primeranú hmotnosť, ktorá  sa ľahšie udržiava konzumáciou zeleniny a požívaním celozrnných potravín s nízkym GI. Obsahujú vlákninu, ktorá je obzvlášť prospešná.  Potraviny s vyšším GI odporúčame maximálne obmedziť, aby nedochádzalo ku kolísavým glykémiám. Dostatočný príjem vlákniny zlepšuje glukózovú toleranciu. S pribúdajúcim vekom dochádza k inzulínovej rezistencii, čo je stav, kedy sú telesné bunky menej citlivé na účinok inzulínu. Situáciu zhoršujú sacharidové potraviny s vyšším GI. Následne sa zvyšuje riziko ukladania tuku v organizme.

V strave by nemali chýbať vitamíny a minerálne látky. Z minerálnych látok je potrebný hlavne zinok, ktorý spomaľuje starnutie organizmu, znižuje tvorbu zápalov a tiež hladinu cholesterolu v krvi. Udržuje pH krvi a zvyšuje v nej koncentráciu vitamínu E. Posilňuje imunitný systém a podporuje hojenie rán. Spolu s vitamínom C a vitamínmi B je skvelým prostriedkom proti vyčerpanosti. Znižuje hladinu zlého cholesterolu v krvi, čím podporuje zdravie srdcovo – cievneho systému. Zvyšuje citlivosť buniek na inzulín, čím uľahčuje  transport glukózy z krvi do buniek. Obsahujú ho hlavne orechy, oriešky, semienka a červené mäso. Potrebný je aj vápnik, ktorý dodáme telu mliekom a mliečnymi výrobkami, ale aj konzumáciou sezamu alebo maku, hoci pre diabetika to nemusí byť práve makový koláč. Vhodné je zamiešať za lyžičku pomletého maku do jogurtu alebo do tvarohovej nátierky. Zo syrov vyberať radšej tvrdé syry, ktoré je možné postrúhať. Mäkké tavené syry sa lepia na protézu.

Mliečne výrobky zároveň poskytujú aj vitamín C, ktorý je, popri vápniku, dôležitý ako prevencia pred osteoporózou, častou u seniorov. S ňou súvisí aj dostatok vitamínu D, ktorý môžeme získať slnečnými lúčmi. Veľmi vhodný je pobyt vonku na slnku. Pre zdravé kosti sú potrebné aj ryby, sardinky, losos, šproty alebo tuniak.

Zo zeleniny je vhodný karfiol, špenát, kaleráb, brokolica, zeler alebo pór. Vysoký obsah vápnika majú aj sójové produkty, sójové mlieko alebo tofu.

Ako sa menia chute  pribúdajúcim vekom?

Starnutie je individuálne. Niekto trpí nechutenstvom, spojeným až s podvýživou. Iný má problém s nadváhou a s prejedaním. Obľubuje sladkosti, hoci ich predtým obmedzoval. Starší ľudia sú často vzdorovití a konzumujú potraviny a jedlá, ktoré sú pre nich nevhodné, hoci to vedia. Často zabúdajú na pitný režim, a preto trpia dehydratáciou. Strácajú chuťové bunky a nedokážu jedlo dostatočne vychutnať ako kedysi.

Preto jedlo často presoľujú, čo pôsobí negatívne na ich krvný tlak.

Ako sa rieši prípadné  nechutenstvo seniorov?

Pomôcť môže vkusné servírovanie a používanie korenia a príchutí. Pripravovať sa majú jedlá, ktoré starší ľudia poznajú. Často je potrebné stravovanie trochu pozmeniť a prispôsobiť nutnosti niektorých diét súvisiacich so zdravotnými problémami. Preto nie je zanedbateľná ani technologická úprava pokrmov, aby sa predišlo nafukovaniu po jedle a sťaženému tráveniu. Pripravovať jedlá dusením, varením alebo pečením do mäkka.

Ako si senior môže osladiť život pri cukrovke?

Seniori majú často nižší energetický vydaj pohybom a tiež vyššie glykémie. Vhodné sú sladidla s nižším alebo nulovým GI.

Neodporúčame sladiť sacharózou – cukrom alebo medom (GI 90), javorovým sirupom ani  ryžovým sladom (GI 50-60). Tieto sladidlá rýchlejšie zvyšujú glykémiu ako iné náhradné sladidlá s nižším GI, napr. stevia (GI 0), sirup z agáve alebo trstinová melasa (GI 27). Okrem sladkej chuti obsahujú inulín, látku, ktorá podporuje zdravú črevnú mikroflóru, ako aj minerálne látky. Majú pritom vyššiu sladkú chuť, čo je ďalšou výhodou, že stačí použiť menšie objemové množstvo, a tým aj menej energie. Najlepšie by bolo naučiť sa nesladiť nápoje vôbec, ani náhradným sladidlom.

Ako sa môže seniorovi zmeniť život?

  • Keď dovolí, aby zanechal aktívny život – zostarne.
  • Nikdy nie je neskoro užívať si voľný čas a na dôchodku je toho času dostatok. Zamestnať sa činnosťou, záľubami,   ktoré pri aktívnom pracovnom nasadení nestíhal.
  • Pochopiť situáciu, ktorú prežíva a motivovať sa k aktivitám, na ktoré stačí a ktoré ho tešia.
  • Plnohodnotný život si zaslúži každý senior pri plnom zdraví. K tomu mu prajem veľa sily, trpezlivosti a pozitívneho myslenia!

komentáre 3

Klikni sem pre pridanie komentára

  • If you have difficulty sleeping, it may be a symptom of sleep apnea. Lots of people deal with this condition every day, and it is often a problem that is quite unpleasant to manage. But the good news is that there are effective treatments out there. Read this article to learn some basic information about recognizing and treating sleep apnea.

    If you are unsure whether or not you have sleep apnea, consider setting up an audio or video recorder next to your bed. When you review the recording, watch or listen for choking, gasping or other signs that you are not getting enough air as you sleep. Present your findings to your doctor if you suspect that you do have apnea.

    If you have just been diagnosed with sleep apnea and prescribed a CPAP, join a CPAP support group. It can be quite difficult to get used to sleeping with a mask on your face every night. Sitting in a room full of other people going through the same thing can be very empowering. You can learn from others who have had the same issues you are having and made adjustments to make it work.

    Do not take sleeping pills if you suffer from sleep apnea. These pills are not recommended if you suffer from this condition because they relax the muscles of your throat. Skipping them can actually help you get a better night of sleep because your apnea symptoms are not aggravated.

    People who do not have a partner sleeping with them may not know they suffer from sleep apnea. If you wake up with a dry or sore mouth, wake up out of breath, have morning headaches, insomnia, and/or go to the bathroom frequently during the night, you may have sleep apnea and should talk to a doctor.

    Clear up your nasal passage before heading to bed. If you suffer from sleep apnea and have problems with a „stuffed up“ nose, using a nasal spray or device can help clear your nasal airway. This is not a permanent solution, but one you can use when your apnea symptoms are the worst.

    Should you suffer from sleep apnea, keep a regular sleep schedule. Your condition is already messing with your regular sleep cycle every night. If you can get on a better scheducle you will help your symptoms. The adjustment that is most important is your sleep schedule.

    The most important aspect of dealing with sleep apnea is understanding exactly what it is. Unlike simple snoring, it is when a sleeper stop’s breathing for a short period of time while he is sleeping. If your sleep partner tells you that sometimes you stop breathing, there is a good chance you have apnea.

    If you are a trucker who has sleep apnea, take precautions to stay safe on the road. First of all, get yourself properly diagnosed and treated. If your doctor prescribes a CPAP, use it. They are small and easily portable and can run on battery power if necessary. Try to stay fit and get regular sleep to keep your condition under control.

    There are several things that can trigger sleep apnea and there are many treatments. Since you have read this article, you have increased your knowledge about dealing with your sleep apnea. Pass this knowledge on to others whose lives may be affected by this condition. A great night of sleep is still very possible for you.

    viagrasansordonnancefr.com

  • Здравствуйте! Заказывала у вас курсовую работу по предмету «Юридическая психология». Курсовая интересная и грамотно написана. Получила зачет! Преподавательница сказала, сколько у меня одна из лучших работ. С удовольствием и дальше буду у вас заказывать. Заказывала заранее для других сайтах, полностью довольна работами не была, многое не нравилось.
    Спасибо команде сайта за курсовик Предметы и темы курсовой работы